Skocz do zawartości

Serwis kołowrotka


NPC
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

@Semi Chciałeś to masz, jak za karę :D Powiedz mi czy 3 to 3 w nocy czy 3 nad ranem? 

 

 

Tekst napisany nad ranem na "poczekaniu", jeżeli ktoś ma jakieś pytania o szczegóły proszę o nie dopytać.

 

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką i skonsultuj się z lekarzem specjalistą od chorób kołowrotków

 

 

Smarowanie kołowrotków

Będę pisał ogólnie, szczegóły mogą dotyczyć danego kołowrotka, danej konstrukcji, użytego stopu metali więc piszę ogólnie. W razie pytań o szczegóły proszę dopytać specjalisty czyli nie mnie :D Ja się nie znam :P


Smary 
Smar to olej+zagęszczacz czasem + dodatki
Smary można samemu rozrzedzać olejem i mieszać ze sobą, tylko nie wszystkie oleje i smary się lubią więc proszę przed smarowaniem sprawdzić czy coś złego się nie dzieje. Czy nie ma jakiejś reakcji czy smar nie gęstnieje i podobne rzeczy.
W internecie jest sporo na ten temat proszę szukać kompatybilność smarów. Niektóre dodatki mogą reagować z niektórymi smarami więc trzeba spróbować na niewielkiej ilości przed użyciem  w kołowrotku.
Istnieją różne smary i dodatki do smarów czy olejów więc skupiam się na tych podstawowych. 

Postawy rozrzedzania: olej syntetyczny do smaru syntetycznego a olej mineralny do smary mineralnego najlepiej tego samego producenta. Występują wyjątki od tej reguły.


Ogólnie im cięższe życie dla kołowrotka tym gęstszy smar, klasy nlgi 2. numer 3 w najcięższych i spracowanych maszynach. Oleje im lżejszy olej tym częściej trzeba go ponownie aplikować.

 

 

 

Hamulec
Smaruję smarem z ptfe/teflonem choć można też użyć oleju z tym środkiem lub samego smaru czy oleju bez tych dodatków. można choć nie zalecam.
Zawsze można wymienić podkładki na nowe w tym zrobione przez siebie.

Morskie kołowrotki
zazwyczaj mają podkładki węglowe które mogą być używane na sucho lecz ja wolę je smarować smarem odpornym na działanie wody morskiej.

Podkładki filcowe - nasączamy olejem lub smarem w ilościach minimalnych

 

 

Przekładnia główna i pinion


Smarujemy najgęstszym smarem, ilości takie jakbyśmy malowali ścianę farbą
Naddatki i tak zostaną wyciśnięte z zębów więc tylko marnujemy smar, który może osiąść na innych elementach i zmienić pracę kołowrotka.

Morskie kołowrotki
Smaruję całą przekładnię, pinion by zabezpieczyć je przed solą

 

 

Ślimak


Smarujemy lekkim smarem w ilościach minimalnych
W multikach gdzie jest dostęp do ślimaka można używać oleju ale trzeba go regularnie aplikować

 

 


Łożyska poza łożyskiem rolki


Morskie kołowrotki
Daję lekki smar odporny na wodę morską

Słodkowodne
Używam średniego oleju

 

 


Łożysko rolki
Używam albo oleju albo bardzo lekkiego smaru odpornego na wodę

 

 

Oś główna
Osobiście daję bardzo lekki smar choć można użyć oliwki, ilości bardzo minimalne

 

 

Sprężyna kabłąka
Daję smaru tyle by zabezpieczyć ją przed korozją

 

 

Wszystkie pozostałe elementy plastikowe
Używam oleju lub lekkiego smaru

 

 

 

Ponownie przypominam, że jest to napisane ogólnie, w niektórych przypadkach może być zupełnie inaczej niż napisałem. Jak to mówią "wyjątek potwierdza regułę"
Pamiętajcie, ja się nie znam :P

Podać wam przykładowe smary czy będziecie mniej więcej wiedzieli czego użyć?

  • Like 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Semi napisał:

Dawaj i smary, dla potomnych będzie. No i nie będziesz się nudził wieczorową porą.:D

Wszystkie z jednej firmy wędkarskiej czy zamienniki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

41 minut temu, Linek727 napisał:

@NPC Wymieniłeś oleje syntetyczne i mineralne. Czyli na tym roślinnym to mogę sobie tylko jajka usmażyć?

Zależy czyje jajka :P Swoje jeszcze tak ale czyjeś to już zależy od właściciela :) Zalecam jednak kurze bo inaczej może być problem :P
 

Pisałem o szeroko dostępnych i najpopularniejszych środkach, nie każdy ma piłę i olej do smarowania łańcucha. Tak, można użyć takiego ale nie wiem jakiej jest gęstości więc Ci nie powiem czy będzie to olej rzadki czy raczej ten gęsty. Najlepiej to wyjaśnić tak: im bardziej płynny tym rzadszy. Amerykę odkryłem :D

 

@Semi

To ogólne przykłady, można używać wielu smarów z różnych firm ale skupię się na smarach od Shimano i ŁT2 bo ten jest najpopularniejszy w PL. 
Zamienników smaru ŁT jest bardzo dużo.

 

hamulec DG1  lub olej do roweru Dry lube lub odpowiednik z innych firm, smar z teflonem Cal's, Finish Line z teflonem i inne

ślimak DG6  lub smar klasy nlgi 0, można rozrzedzić smar ŁT2, można dać oliwkę ale po jakimś czasie trzeba będzie ją uzupełnić

przekładnia DG13  lub ŁT2 i rzadsze smary ale nie poniżej klasy 0, wszystko zależy czy korbka ma latać jak śmigło w samolocie, do czego używamy kołowrotka,  spracowania przekładni,  jak często będziemy zaglądać do środka, kołowrotki morskie smar odporny na wodę słoną

rolka DG14 lub rzadki smar wodoodporny, można używać oleju ale im rzadszy olej tym częściej trzeba zaglądać do rolki

pozostałe łożyska - olej, rzadki smar, przy maszynach morskich i mocniej obciążonych zalecam używać lekkiego smaru

pozostałe elementy jak sprężyna kabłąka - smar ma zabezpieczać przed korozją LT2, do plastiku ocierającego o plastik w zawiasach kabłąka - olej

oś główna DG6 lub rzadki smar, można używać oleju

Edytowane przez NPC
  • Thanks 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 miesiące temu...

Odświeżam

 

Chcecie przepisy jak zrobić samemu zamienniki smarów firm wędkarskich lub które moim zdaniem i dlaczego są najlepsze, z opisem wad i zalet?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

7 godzin temu, Semi napisał:

Co się pytasz, dawaj, a najlepiej namieszają i nam porozsyłaj.:D

 

Mieszanie:

Ok tylko uporządkuje parę łatwych spraw.

Zresztą i tak muszę zakupić parę nowych smarów.

 

Wysyłka:

Dobra, dobra już takich hop siup wiedziałem a potem "Ratuj Szanowny Panie bo KOLEGA rozkręcił i nie może złożyć"

 

A kto pokrywa koszty wysyłki?

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Przywróć formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Udostępnij

×
×
  • Dodaj nową pozycję...