NPC Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 (edited) W większości co tu opiszę dotyczy kołowrotków o stałej szpuli, multiplikatory nawet te najtańsze mają przekładnie i pinion ze stopów raczej wytrzymałych, głównie brązu i aluminium. Wtedy należy patrzeć na grubość i wielkość zespołów czy spasowanie gdyż stopu bez specjalistycznych badań nie poznamy. Zdjęcia pochodzą z Internetu by ta prezentacja wyglądała nieco lepiej niż same schematy lub moje nieudolne próby zrobienia zdjęć Rolka: czy musi być tam łożysko kulkowe? Nie, nie musi. Musicie pamiętać, że normalnie tam dostaje się sporo wody, sporo syfu z wodą więc w przypadku łożyska kulkowe szybko ulegają zatarciu jeżeli nie są zadbane i zabezpieczone. Dochodzi jeszcze sól która z wodą powoduje szybką korozję. Dlatego często stosuje się w rolce łożyska ślizgowe które lepiej wytrzymują kontakt z zanieczyszczeniami. Należy tam nie tylko zaglądać powiedzmy dwa razy w roku ale i zabezpieczyć rolkę przed dostawaniem się wody, używamy do tego bardzo rzadkiego smaru litowego kompleksowego lub innego odpornego na działanie wody. Same łożysko smarujemy mega rzadziutkim smarem lub olejem. Łożyska w knobie Podobnie jak w przypadku rolki są tu stosowane różne rozwiązania. Często nasi przyjaciele z dalekiego wschodu lubią wkładać tam nawet 8 łożysk kulkowych podbijając sztucznie ilość łożysk w kołowrotku. Czy potrzebne są tam łożyska kulkowe? Nie ale w przypadku tulei lubią one wytrzeć trzonek i mamy luzy. Niektórych to denerwuje Należy dbać o ten element, jest on bezpośrednio narażony na cały bród, zanętę, wodę i kurz. Niektóre knoby są nierozbieralne ale można trzpień wywiercić i wymienić na nowy. Tarcze cierne w hamulcu Czy musi tam być carbon? Nie, filc jest wystarczający dla wszystkich którzy nie łowią w morzach i oceanach dużych lub szybkich ryb. Mówię tu o rybach w stylu GT czy ryb powyżej 20 kg. Do ryb w stylu karp, amur czy jesiotr wystarczą podkłądki filcowe. Może w przypadku sumów zastanawiać się nad wymianą. Trzymając się zasady duże ryby duże kołowrotki nie potrzebna jest wymiana podkładek jeżeli nie są one zużyte. Oczywiście podkładki filcowe powinny być nasączone olejem lub smarem a carbon'owe mogą ale nie muszą być pokryte smarem. Należy pamiętać, że hamulca nie ustawiamy na 100% wytrzymałości linki tylko na około 50% w przypadku żyłki i 30% w przypadku plecionki. Teraz niech mi ktoś powie na co mi hamulec o mocy 5 kg w kołowrotku na pstrągi? Chyba, że ktoś lubi łowić pstrągi linką o mocy 10 kg Takie ryby nie uciekają na kilometry a konstrukcje często nie wytrzymają takich przeciążeń bez strat w sprzęcie lub w ludziach. Jest to czysto marketingowa zagrywka "kto da więcej" nie mająca nie tylko pokrycia w rzeczywistości ale i prowadzi do zniszczenia sprzętu przy próbie testów wytrzymałościowych. Po zakończeniu łowienia należy odkręcić hamulec by nie ściskać niepotrzebnie tarcz. Łożyska na podparciu tzw. ślimaka Można ale nie trzeba zamieniać podkładki, zazwyczaj są one wystarczające, tym bardziej, że nie odczujemy różnicy w wymianie poza portfelem. Nie ma tam większych przeciążeń ale nikomu nie zabraniam podejmowania takich działań, nie mój cyrk nie moje bilety. Łożyska w podparciu dołu pinion'a Nie jest niezbędne ale tutaj raczej zalecałbym konstrukcje które je posiadają. Najlepiej by pinion był podparty w jak największej ilości miejsc. Łożyska w podparciu przekładni głównej Tutaj akurat zalecam wymianę jak najszybciej na łożyska kulkowe, często producenci stosują trick używając jednego łożyska kulkowego tylko po jednej stronie, najczęściej lewej a po prawej jest ślizg. Tak zwana oporówka: Korbka musi zatrzymywać się w każdej chwili? Raczej nie jest to konieczne i system zapadkowy często jest stosowany do połowów większych ryb jako pewniejszy, trwalszy i często jest stosowany jako drugi system po oporówce w szczególności w większych maszynach przeznaczonych do większych ryb. Oporówka powinna pracować z niewielką ilością oleju. Niektóre konstrukcje przyjmą większość ilość oleju a niektóre potrzebują go bardzo mało. Przekładnia główna: Czy będzie z aluminium lotniczego, czy będzie pokryta kutym na zimno cudem wszechświata i okolic, będzie z brązu lub będzie to zwykły odlew cynku z czymś tam. W dzisiejszych kołowrotkach za powiedzmy 200 i więcej złotych przy normalnym użytkowaniu przekładnia wytrzyma długo. Większy problem pojawia się w złym spasowaniu elementów i wyrobieniu gniazd łożysk w obudowie co powoduje luzy a te powodują szybsze zużywanie się elementów pracujących. Pamiętajmy, że kołowrotek ma zwijać nadmiar linki a nie być podstawą holu czy zwijania zestawu czyli pompujemy wędką nawet ściągając pusty zestaw i tylko nadmiar linki nawijamy. Tak użytkowany kołowrotek wytrzyma naprawdę sporo. Jeżeli jednak jesteśmy przyzwyczajeni do holu ryb przy pomocy kołowrotka a nie wędki to kupuje się wersję rozmiar większą niż nam potrzeba. Powiedzmy taka Okuma to kupujemy rozmiar 50 zamiast 40 czy Daiwa rozmiar 6000 LT zamiast 4000 LT. Należy zwracać uwagę, że tam gdzie w mamy rozmiarówkę powiedzmy do 5000 a jest to praktycznie to samo co 4000 lub rozmiar 4000 to tylko głębsza szpula a części są w rozmiarze 3000 więc nie kupujemy większego kołowrotka a jedynie głębszą szpulę. Ciąg dalszy kiedyś nastąpi. Jeżeli macie pytania, wątpliwości to proszę pamiętać: Szybka edycja: zdublowane obrazki Edited February 23, 2021 by NPC 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ardiansson Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Alan Hawk witamy Cię na forum Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NPC Posted February 23, 2021 Author Share Posted February 23, 2021 2 minuty temu, Hotpoint napisał: Alan Hawk witamy Cię na forum Dziękuję za ciepłe przyjęcie. PS. Jeszcze jedno słowo i pokażę problemy Twoich kołowrotków. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Administrators Grendziu Posted February 24, 2021 Administrators Share Posted February 24, 2021 @NPC takie coś powinno lądować jeśli masz chęci u Ciebie na blogu, a link do dyskusji jak coś Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArekH Posted March 19 Share Posted March 19 Myślałem że Slemmera pod względem mocy nic nie jest w stanie pobić. Myliłem się. Wczoraj przetestowałem Okuma Custom Black Feeder. Potężna moc na korbie. Byłem pozytywnie zaskoczony. Została kwestia trwałości. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tench_fan Posted March 19 Share Posted March 19 Godzinę temu, ArekH napisał(a): Myślałem że Slemmera pod względem mocy nic nie jest w stanie pobić. Myliłem się. Wczoraj przetestowałem Okuma Custom Black Feeder. Potężna moc na korbie. Byłem pozytywnie zaskoczony. Została kwestia trwałości. Byłeś na rybkach? Nie chwaliłeś się 😁 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ArekH Posted March 19 Share Posted March 19 Godzinę temu, Tench_fan napisał(a): Byłeś na rybkach? Nie chwaliłeś się 😁 Przypadek. Opisałem w Wyniki nad wodą. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.