Jump to content

Budowa pomostu wędkarskiego


Grendziu
 Share

Recommended Posts

  • Administrators

Planuję na wiosnę, a pewnie zimą jak będzie duży gruby lód wybudowanie pomostu. Będzie to już trzecia jakaś tam moja budowla. Człowiek ponoć uczy się na błędach.

Przede wszystkim pomost musi być bezpieczny, duży, trwały i funkcjonalny.

Konstrukcję planuję z bali drewnianych oraz łat, a główną plandekę z rur żeliwnych lub teowników. Mają być jakby dwie platformy, główna do łowienia i boczna do odpoczynku, spania pod namiot lub Brolly. Pomost musi być na tyle funkcjonalny aby mogły na nim spokojnie niezależnie łowić dwie osoby i abym miał tyle dodatków, aby zabierać ze sobą jak najmniej kamlotów :P

Zastanawiam się nad materiałami jakie użyć, wymiarami, impregnacją, która wydłuży jego żywotność. Do lutego/kwietnia jest czas. Teraz czas na dobry projekt i zabawę w wirtualną budowę :)

Czas start - zaczynamy.

Link to comment
Share on other sites

Świetna zabawa cie czeka aż zazdroszczę :( 

Projekt, budowa, a na koniec wielka satysfakcja. Ja robiłem kilka stanowisk ale na brzegu, jednak  tak dobrze się bawiłem,  że nawet zrobiłem ( parking ) na łódkę :D

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Z tym parkingiem do łódki to bardzo fajny pomysł. No właśnie Panie stolarz, co byś zaproponował, chodzi mi o grubość desek, grubość bali, rodzaj drzewa, jaki użyć impregnat?

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli chodzi o drewno to najlepszy byłby dąb najbardziej wytrzymały ale pomost z sosny też będzie długotrwały, dąb będzie pewnie dwa razy droższy .

Grubość bali do wbicia ciężko określić ale raczej nie mniej jak 12cm średnicy im grubsze bale tym będzie sztywniej ale ciężej wbijać .

Grubość desek jeżeli robiłbym dla siebie to brałbym deski 1,5 cala to będzie na nasze około 36mm  calowe czyli jakieś 25,5mm będzie dobre jeżeli nie będziesz ich strugał bo stracisz około 6 mm a może być i więcej więc zostanie niecałe 20 mm. Takiej grubości deski mogą się wyginać i szybciej zaczną pękać . 

Impregnatów jest całe mnóstwo solne są dobre ale z deszczem będzie się wypłukiwał więc najlepsze będą wszelkiego rodzaju Oleje do impregnacji drewna .

Konstrukcje z tego co zrozumiałem będziesz miał metalową więc kantówki potrzebne nie będą .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodam jeszcze że jeżeli będziesz przykręcał deski to na szerokość dawaj 2 śruby przynajmniej z brzegu nie będą się wyginały, w środku też byłoby dobrze tak zrobić chyba, że będziesz miał wąskie deseczki i nie będzie jak :D

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Muszę najpierw rozrysować sobie schemat i wielkość platformy, jak przymrozi zdjąć stary pomost i w to miejsce zrobić wszystko na nowo. Myślę także o ławeczce do siedzenia, oraz może jakiś podpórkach na stałe...

Link to comment
Share on other sites

Ech, słowami bardzo trudno opisać, to co można obrazkiem pokazać.

Pamiętam ze szkoły, popieram tym co widziałem, że budując pomost ważne jest zastosowanie dobrego planu konstrukcyjnego.

Podpory wbite w dno, na to belki wzdłużne, na to łaty poprzeczne, na to dopiero deski powierzchniowe (tak to z grubsza wygląda, choć moje nazewnictwo może być niewłaściwe).

Pomost musi być wytrzymały przynajmniej w dwóch zakresach:

- obciążenia fizycznego (wędkarz, turysta),

- odporności na warunki pogodowe (gnicie, falowanie, ścinanie przez lód).

Link to comment
Share on other sites

 

Pomijając aspekt prawny, choć bardzo istotny to uważam, że pale powinny być z dębu lub wierzby. Dodatkowo powinny być opalone, żeby tak szybko nie ulegały zgniciu. Platforma może być już wykonana chociażby z płyt Osb opartych na szkielecie (konstrukcji) metalowej lub drewnianej. Co do konserwacji to mamy tu fachowca więc nie będę się wychylać. 

Taką konstrukcję najlepiej i najwygodniej jest robić z lodu. Mamy dużą stabilność pod nogami co znacznie ułatwia wybijanie pali, transport materiałów i komfort samej pracy. Samo wykończenie można pozostawić na wiosnę jak będzie cieplej, choć wtedy to już by chciało się łowić, a nie robić stanowisko. No i oczywiście trzeba wziąć pod uwagę czy takie prace w danym okresie są w ogóle dozwolone. 

Link to comment
Share on other sites

  • Administrators

Bodajże do końca marca lub kwietnia mamy czas na usunięcie wad we wszystkich pomostach, jeśli w danym czasie pomost będzie nieużyteczny, niebezpieczny to przepada i przechodzi na innego użytkownika, który czeka w kolejce. Wcześniej oczywiście chodzi komisja i robi wezwania do usunięcia wad konstrukcyjnych w pomostach. Organizacja na Czarnym dopracowana jest wzorowo :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...